Drodzy Rodzice,
jeśli dziecko ma w domu zwierzę, już od najmłodszych lat należy z nim rozmawiać o odpowiedzialności za nie. Warto angażować dziecko w opiekę nad zwierzęciem i powierzać mu proste prace pielęgnacyjne, wtedy poczuje się ważne i odpowiedzialne. Może się też zdarzyć, że pupil odejdzie. Często jest to dla malucha pierwsze zetknięcie ze śmiercią. W takiej sytuacji trzeba powiedzieć dziecku prawdę w zrozumiały dla niego sposób i odpowiedzieć na ewentualne pytania. Lepiej nie udawać, że nic się nie wydarzyło, nie mówić, że chomik uciekł, przeprowadził się czy że ktoś go ukradł, i nie zamieniać ukradkiem na nowego. Jeżeli dziecko w jakiś sposób pozna prawdę, może poczuć się oszukane i stracić zaufanie do dorosłych. Dobrze jest otwarcie powiedzieć maluchowi o swoich uczuciach, dzięki temu może on się nauczyć, że odczuwanie emocji jest czymś nturalnym, a płacz pomaga w poradzeniu sobie z nimi.
Ostatni tydzień spędziliśmy, rozmawiając o naszych pupilach, ich potrzebach i zwyczajach. Mówiliśmy o tym, jak je karmić i się nimi zajmować, by były zdrowe i szczęśliwe. Dowiedzieliśmy się, jak należy się zachować podczas spotkania z nieznajomy zwierzęciem, a czego absolutnie nie robić. Poznaliśmy psy pracujące: przewodników, ratowników i psy policyjne. Wiemy, że nie wolno ich zaczepiać, gdy są w pracy. Wysłuchaliśmy opowiadania o Tupie i przedszkolakach, który zastanawiał się, dlaczego na płotach wiesza się tabliczki z napisem: „Uwaga! Zły pies”. Rysowaliśmy psa według wzoru. Przedszkolaki miały okazję obcować z długowłosą świnką morską - peruwianką. Dowiedziały się, że żywe zwierzęta to nie zabawki i musimy je codziennie karmić, pielęgnować i o nie dbać. Poznały, co musimy zapewnić śwince, aby miała odpowiednie warunki do życia. Każdy mógł ją dotknąc, pogłaskać i ją nakarmić. Emocji było sporo. Słuchaliśmy odgłosów różnych zwierząt i staraliśmy się podać ich nazwy. Układaliśmy zwierzęta z figur geometrycznych. Rozmawialiśmy też o papugach i kotach. Dużo mówiliśmy o rybkach. Wiemy, jakie warunki im zapewnić, jak je karmić i dbać o czystość akwarium. Poznaliśmy piosenkę Moje rybki . Rysowaliśmy rybki oraz rośliny akwariowe. Wykonaliśmy koty i rybki z materiałów z Wyprawki. Rozmawialiśmy o zawodzie weterynarza. Obchodziliśmy Dzień Pszczoły.
Podczas zabaw ruchowych, gimnastycznych i naśladowczych wykonywaliśmy liczne ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową, a także kształtujące prawidłową postawę ciała. Z uwagą słuchaliśmy poleceń podczas ćwiczeń gimnastycznych i szybko na nie reagowaliśmy.
Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
Rozmowy o potrzebach zwierząt.
Wizyta w zoo, sklepie zoologicznym, u znajomych posiadających zwierzęta, z którymi dziecko nie ma kontaktu na co dzień. Obserwowanie zachowania zwierząt. Przypominanie zasad bezpieczeństwa podczas kontaktu ze zwierzętami.
Zabawy w naśladowanie i powtarzanie dźwięków.
Zabawy w wyraźne wypowiadanie wyrazów: jak najszybciej, jak najwolniej, jak najciszej, jak najgłośniej.
Zabawy w szukanie rymujących się wyrazów.